Kanał RSS - Newsletter SITA Aukcje SITA w Allegro Kanał SITA w Youtube Strona SITA w Google+ Profil SITA w Facebooku

Rodzaje osobowości

Rodzaje osobowości


Aby sprawdzić, który system sensoryczny jest Twoim systemem dominującym, zaznacz w każdym z punktów jeden opis, który najlepiej charakteryzuje Twoje zachowanie.

1. Uczę się...

  poprzez aktywne przysłuchiwanie się lekcji; poprzez słuchanie innych lub siebie;
  przez wykonywanie i bezpośrednie zaangażowanie;
  poprzez patrzenie lub obserwację pokazu lub demonstrowanie;
     
2. Gdy czytam...

  nie zauważam ilustracji, poruszam ustami i "czytam po cichu";lubię dialogi, rozmowy; chętnie czytam sztuki teatralne; unikam długich opisów;
  czasami przerywam, żeby zapatrzyć się w przestrzeń; lubię opisy i intensywnie się koncentruję;
  wiercę się i poruszam podczas czytania; czytanie nie jest moim ulubionym zajęciem; interesują mnie utwory, gdzie wartka akcja jest od samego początku;
     
3. Moja ortografia

  często mam problemy z ortografią; muszę napisać słowo, aby sprawdzić, czy tak się je pisze;
  rozpoznaję słowa poprzez wymówienie poszczególnych głosek;
  rozpoznaję słowa, patrząc na nie; widzę układy słów;
     
4. Moje pismo...

  jest przeważnie bardzo czyste i czytelne;dbam o prawidłowe odstępy i kształt liter, ważny jest dla mnie ich wygląd;
  początkowo miałem trudności z nauką pisania; miałem tendencję do nienaciskania pióra; często powtarzam głośno to, co napisałem;
  na początku uczyłem się pisać bardzo szybko; gdy litery i odległości między nimi uległy zmniejszeniu, wyniki stały się gorsze;
     
5. Dobrze zapamiętuję...

  to, co sam zrobiłem, a nie to co, usłyszałem czy zobaczyłem.
  twarze, zapominam imiona; lubię zapisywać i robić notatki;
  imiona, zapominam twarze; zapamiętuję najlepiej poprzez głośne powtarzanie materiału;
     
6. Moja wyobraźnia...

  jest niezwykle bujna; swoje myśli formułuję w postaci obrazów przedstawionych w najdrobniejszych szczegółach;
  wyobraźnia lub fantazja są dla mnie mało istotne; powracające wyobrażenia odbywają się przy akompaniamencie ruchu;
  rzadko sobie coś wyobrażam, myślę raczej w słowach lub dźwiękach; gdy coś planuję często wymawiam to po cichu;
     
7. Gdy jestem skoncentrowany...

  przeszkadzają mi dobiegające hałasy i dźwięki;
  nie przeszkadzają mi odgłosy; moją koncentrację zburzyć może nieporządek lub ruch;
  żeby utrzymać ten stan, często zmieniam pozycję
i poruszam się; nie przeszkadzają mi odgłosy z zewnątrz i bałagan czy chaos;
     
8. Gdy rozwiązuję problemy...

  często jestem impulsywny i czynny fizycznie; najlepiej myślę będąc w ruchu.
  jest to proces przemyślany i z góry zaplanowany; często zapisuję myśli i piszę listy;
  po cichu prowadzę rozmowy z sobą i innymi, "głośno myślę";
     
9. Gdy nastaje okres mało aktywny...

  często wpatruję się w dal, rysuję, znajduję sobie coś do oglądania;
  nucę lub rozmawiam ze sobą lub innymi;
  wiercę się, zmieniam często pozycję, bawię się zabawkami zręcznościowymi lub tylko szukam czegoś do trzymania;
     
10. W nowych sytuacjach...

  dokładnie się przyglądam i badam sytuacje;
  rozmawiam o sytuacji, rozważam na głos lub po cichu wszystkie za i przeciw;
  próbuję manipulować, dotykać, przestawiać lub wyczuwać;
     
11. Mój stan emocjonalny

  lubię mówić zarówno kiedy jestem w dobrym jak i złym humorze; często wybucham krótko trwającymi potokami słów; wyrażam swoje emocje tonem i tembrem głosu;
  podskakuję w zadowoleniu; lubię się przytulać, dotykać kiedy jestem w dobrym humorze, a gdy w złym potrafię tupać i szturchać;
  w dużym stopniu jestem zamknięty w sobie; kiedy jestem zły potrafię "zabijać wzrokiem"; łatwo płaczę, uśmiecham się kiedy jestem w dobrym humorze;
     
12. Komunikowanie się

  jestem raczej cichy, nie lubię dużo mówić; tracę koncentrację i cierpliwość kiedy wymagane są dłuższe okresy słuchania; zdarza mi się niefortunnie użyć słowa, opisuję bez dodatkowych upiększeń; w rozmowie często używam takich słów jak: patrz, zobacz, widzisz itp.
  lubię słuchać, ale nie mogę doczekać się, by wtrącić swoje zdanie; często używam długich powtarzających się opisów; lubię słuchać wykładów; używam często słów takich jak: słuchaj, brzmi, mówię itp.
  podczas słuchania czy mówienia gestykuluję; często stoję blisko osoby, z którą rozmawiam, szybko tracę zainteresowanie podczas dłuższych okresów słuchania; używam takich słów jak: brać, trzymać itp.
     
13. Mój wygląd zewnętrzny

  lubię porządek i czystość, jestem schludny;
  dobrane, pasujące do siebie ubranie nie jest moim priorytetem;
  jestem schludny, ale często moje ubranie robi się szybko wymiętoszone;
     
14. Reakcja na sztukę

  nie reaguję specjalnie na muzykę; wolę sztukę wizualną, jak obrazy, grafika, czy rzeźba; rzadko wypowiadam się na ten temat słowami, ale bywa, że jestem głęboko wzruszony patrząc na dzieło sztuki; koncentruję się raczej na szczegółach niż na całości;
  reaguję na muzykę ruchem, często podryguję; wolę rzeźbę niż muzykę czy malarstwo; lubię dotykać rzeźb czy obrazów; nie przepadam za rozmowami o sztuce;
  wolę muzykę, sztuka wizualna mniej mnie porusza, ale jestem zawsze gotowy do dyskusji; oceniam dzieło jako całość, nie zwracam uwagi na szczegóły; wolę rozmawiać o dziele sztuki niż je oglądać;
     

  

Opracowano na podstawie książki „Rozwiń swój genialny umysł” Katarzyny Gozdek-Michaelis.





<< powrótCopyright © SITA sp. z o.o.<< SITAWersja mobilna >> Strona SITA w Google+ Profil SITA w Facebooku Aukcje SITA w Allegro Kanał SITA w Youtube
 Wersja standardowa >>

Serwis witryny:    Pozycjonowanie stron: Be Perfect